Fundația de Abilitare Speranța implică 10 școli din județul Timiș într-un proiect dedicat schimbării stereotipurilor legate de copiii cu dizabilități și împuternicirii acestora în recunoașterea și gestionarea propriilor emoții. Prin intermediul acestui program, fundația dorește să aducă în prim-plan dreptul legal și moral al copiilor cu dizabilități de a fi incluși în învățământul de masă, beneficiind de o educație adaptată și accesibilă.
Copiii cu dizabilități au dreptul garantat prin lege să fie incluși în școlile de masă, având astfel acces în condiții de egalitate la educație, prietenii și oportunitățile comunității. Cu toate acestea, barierele de accesibilizare (fizice, informaționale și atitudinale) limitează adesea participarea lor activă la viața școlară și socială. Lipsa educației incluzive nu afectează doar copiii cu dizabilități, ci și comunitatea în ansamblu, perpetuând prejudecăți și stereotipuri. În prezent, mulți copii cu dizabilități nu au acces la educație în școlile de masă, fiind marginalizați sau excluși din comunitatea educațională generală. Această segregare limitează șansele de interacțiune și cooperare între copiii cu și fără dizabilități, perpetuând atitudinile discriminatorii și comportamentele de tip bullying.
Chiar și copiii cu dizabilități care frecventează școlile de masă se confruntă cu lipsa personalului specializat, a curriculumului adaptat și a cadrelor didactice pregătite pentru a sprijini o incluziune autentică. Pe de altă parte, un limbaj pozitiv și incluziv poate susține dezvoltarea emoțională și poate deschide calea spre integrare și succes.
Pentru a combate aceste provocări, implementăm, împreună cu Fundația Alber și Vivalia, un nou proiect educațional menit să schimbe mentalitățile legate de dizabilitate în rândul elevilor și profesorilor din județul Timiș, oferind atât resurse educaționale pentru prevenirea stigmatizării, cât și un program terapeutic de sprijin emoțional pentru copiii cu dizabilități.
Prin proiect abordăm aceste probleme prin educarea copiilor fără dizabilități în privința empatiei, respectului și acceptării diferențelor, pentru a preveni stigmatizarea și comportamentele de excludere, prin sprijinirea copiilor cu dizabilități în recunoașterea și gestionarea propriilor emoții, promovând un climat de incluziune în care aceștia să se simtă acceptați și valorizați și prin formarea profesorilor și părinților în utilizarea unui limbaj pozitiv și incluziv, pentru a modela comportamente de susținere și empatie în rândul copiilor.
Proiectul vizează să creeze o schimbare de paradigmă în școlile din județul Timiș, unde incluziunea să devină o realitate cotidiană, iar stigmatizarea copiilor cu dizabilități să fie combătută prin educație, empatie și un limbaj pozitiv. Prin aceste măsuri, copiii vor învăța să interacționeze cu respect și înțelegere, creând astfel o comunitate educațională mai puternică și mai unită.
Check Also
Proiectul „Caruselul de lumini și emoții”
Incheiem cu succes un proiect al Fundației de Abilitare Speranța ce se derulează în perioada ...